السبت، 14 مارس 2015

تحدي علم النفس ~ اليوم الأول

اليوم الأول السبت 14/3/2015 
# تحدي علم النفس 
كتاب علم الشخصية - الجزء الأول ــ تأليف لورانس برافين 

علم الشخصية بيواجهه تحدي كبير هو ازاي على الرغم من الاختلاف بين الأشخاص وكمية التعقيدات في سلوك الإنسان هيعرف علماء الشخصية انهم يحيطوا بكل الاختلافات والتعقيدات دي؟؟ لا والاصعب كمان انهم مش بس بيحيطو بيها لا كمان انهم يعملوا قوانين عامه تنطبق على جميع البشريه؟؟  

دا بس سؤال كدا على الماشي عشان نعرف المعاناه اللى واجهها علماء الشخصيه لعمل نظريات تفسر شخصية الانسان.. بادئ ذي بدئ .. مكنتش اعرف تاريخ علم نفس الشخصية ايه ومكنتش اعرف هي بدأت امتى وازاي .. بس قبل ما نعرف تاريخ علم الشخصيه ايه نعرف الاول ان علم النفس أصلا بدأ فى اواخر القرن التاسع عشر يعني اخر 1800م، أما بقى علم الشخصية فهو علم حديث شويتين بدأ فى ثلاثينيات القرن العشرين يعني حوالى 1930م، وبالظبط التاريخ اللى ممكن نقول انه بدأ الاعتراف بعلم النفس الشخصية كفرع مستقل من فروع علم النفس كان على ايد اولبورت Allport سنه 1937 لما ألف كتابه ( الشخصية: تفسير نفسي).

ندخل بقى على بدايات علم الشخصية: 
أول حاجه لازم نعرفها ان المنهج المستخدم في دراسات علم النفس الشخصية هو الملاحظة المنظمة للأداء الأنساني .. بالبلدي يعني ملاحظة سلوك الانسان بشكل منظم والاهم من الملاحظة ان اي شخص تاني يعرف يشوف السلوك دا كمان ما يكونش واحد بس شاف حاجه والباقيين لا.. 
ليه انا بوجع دماغكم بالمنهج المستخدم دا .. عشان اقولكم الاساس اللى بتختلف على أساسه نظرية عن التانية بيكون بسبب اختلاف الطريقة اللى بيتم بيها مشاهده السلوك ..عشان كدا هتلاقي في نظريات كتييييييييير جدااا كل واحده بتفسر السلوك بمزاجها وبالطريقة اللى تعجبها.. 

كل اللى فات دا حمادة واللى جاي حماده تاني خااالص  .. اي حد بيتوه فى الاسماء زيي يا ريت يركز .. مستقبل الشخصيه كله ف ايديك Lol ..
بالصلاه على النبي كدا احنا عندنا 3 مناحي تقليدية في دراسة الشخصية .. 
اول منحى هو المنحى العيادي 
التاني هو المنحى الارتباطي 
والتالت هو المنحى التجريبي

طبعا مش هعرف اتكلم عن ال3 مناحي في تدوينه واحده والا هتعتبر موسوعه مش تدوينه Lol..

هتكلم عن أول منحى بشكل مختصر 
هتكلم عن 6 اشخاص في عين العدو كدا .. ودول من اهم الأسماء في تاريخ المنحى العيادي.. 

أول واحد اسمه جان شاركو Jean Charcot ..



الراجل دا طبيب فرنسي عنده عيادة في باريس .. وكعادة كل علماء الشخصية لاحظ ان مرضى الهستريا اللى بيترددوا على عيادته كان عندهم أعراض من نوع مثلا انه يكون مشلول في ايدة مع انه خالى من اي مشكلات عضوية ممكن تسبب الشلل دا .. أو يكون اعمى مثلا ومعندوش اي مشكلة في الابصار .. فكر كدا في سؤالين وحاول انه يجاوب عليهم وعشان يدور على اجابه للسؤالين دول استخدم التنويم الصناعي ( فكروني ابقى ادور عليه عشان مش عارفه الفرق بينه وبين التنويم المغناطيسي ).. المهم أول سؤال كان هل المرضى دول عندهم مشكلات عضوية بيرجع ليها الاعراض دي ؟؟ وكانت الاجابة (لا).. والسؤال التاني  هل المرضى دول بيكذبوا .. بيحوروا عليه يعني؟؟ وبرضو كانت الاجابة (لا).. لحد هنا وعم شاركو بطل

كمل مشواره العلمي 3 من تلاميذه 
أولهم هو الأخ بيير جانيه Pierre Janet



 عمنا جانيه كمل شغل استاذه شاركو بس اكتشف حاجه غريبه جدا وهو بيعمل تنويم صناعي لأحد مرضى الهستريا .. لقي انه لما المريض بيكون منوم صناعيا بيقول حاجات وهو واعي مابيكونش فاكرها او واعي ليها اصلا.. من هنا افترض أن المرضى دول عندهم حالة من الانفصام في انماط الوعي.. يعني بيكون عنده افكار ثابته مفككة ومالهاش علاقه ببعض.. وبسبب التفكك دا المريض ما بيعرفش يتحكم في الحاجات اللى واعي بيها .. يعني مثلا لو المريض عنده شلل هستيري فى ايده الشلل دا بيكون تحت تحكم فكرة ثابته ومش تحت التحكم الاراداي أو الواعي.. حد فهم حاجه ؟؟ 

المهم التلميذ التاني كان مورتن برنس Morton Prince ..



البرنس باشا كان مهتم بمرضى اضطراب تعدد الشخصية.. وازاي ان المريض بيكون عنده كذا شخصية وهو مش واعي بأي واحده منهم .. الطريف في التساؤل دا ان احنا كأشخاص طبيعين مش مرضى عندنا نفس المشكلة بس على مستوى شخصيتنا .. مثلا بيكون عندك رغبه انك تنظم اكلك عشان وزنك .. بس فى نفس الوقت بتاكل بشكل مفزع .. دا سببه على رأي البرنس باشا انه جزء من الشخصية بتدخل في رغبات جزء أخر .. ماعلينا دا كلام كفار مالناش دعوة بيه ..

نيجي لحبيب الملايين واللى اي حد يقول علم نفس يجيب سيرته على طول اكأنه هو اللى عمل علم النفس ..
الأخ الكبير سيجموند فرويد Sigmund Freud..



الباشا فرويد صاحب النظرية الاشهر من نار على العلم نظرية التحليل النفسي .. طبعا مش هحكيلكم عن اسهاماته لانها معروفه على نطاق كبير .. ولا هتكلم فى تفاصيل .. كفايه اقولكم ان علم النفس كله اتعمل عشان يرد على نظرية فرويد .. من الاخر كدا عشان يغلطوها ويرموها فى اقرب سله للمهملات .. بس الحق يقال ان الاخ فرويد كان عبقري في طريقته للملاحظة يعني فى المنهج اللى قامت عليه النظرية بتاعته .. يعني مثلا هو كان بيقعد مع المريض اللى نايم على الشيزلونج يجي ساعه وشويه ويقوله فضيلي كل اللى جواك .. على الرغم من عبقريته فى ربط كلام المريض والاستنتاج منها الا ان نظريته اتهاجمت كتير عشان مش متأكدين من صحة الكلام اللى المريض قاله .. 

عشان كدا جه بعده عمنا موراي ( هنري موراي Henry Murray)



وراح عمل حته اختبار اسمه تفهم الموضوع (TAT) فكرة الاختبار دا انه عنده شويه بطاقات كل بطاقة عليها منظر مش واضح غامض يعني مثلا ولد ماشي بعيد عن ست عجوزة وبيطلب من المشارك انه يألف قصه على المنظر دا ..طبعا هو ذكي كدا فى فكرته دي لانه افترض ان القصة اللى هيحكيها المشارك هتكون 99 % منها من وحي خياله .. لان البطاقه المعلومات اللى بتديها مش كتيره .. بيقولك بقى انه افترض ان القصة دي هتعكس احتياجات الشخص ورغباته ومخاوفه يعني الشخص هيسقط كل الحاجات دي على المنظر اللى شافه .. وطبعا لا يخفى عليكم ان الطريقة دي اسمها الاختبارات الاسقاطية.. 

كدا انا خلصت الجزء اللى قرأته النهارده فى أول يوم من التحدي .. وجبت اخرى عايزة اناااام ..

اشوفكم بكرا مع باقي حكاية المنحى العيادي .. تصبحوا على خير ^^






هناك تعليق واحد:

  1. شكرا على المقال الشيق و المفيد
    يسرنى تشريفكم فى مدونتى "مدونة علم النفس"
    نظره تاريخيه على المدارس المختلفة لعلم النفس

    ردحذف